Unohtuiko käyttäjäkokemus, karkotatko uudet asiakkaat? Vältä nämä virheet mobiilipalvelun suunnittelussa

images/man-person-street-shoes-2882.jpg
Liian usein mobiilipalvelu ei vastaa liiketoiminnan tarpeisiin tai tuo lisäarvoa asiakkaalle. Näin vältät yleisimmät virheet mobiilipalvelun kehitysprojektissa.

Yksi suurimpia haasteita mobiilipalveluiden kehittämisprojekteissa on kokemattomuus. Harva organisaatio tarvitsee useita mobiilipalveluita, joten tilaajana on usein ensikertalainen.

Vaikkei omaa kokemusta mobiilipalvelun kehittämisestä vielä olisikaan, aina voi oppia muiden kokemuksista. Kuluneen vuosikymmenen aikana me Bitodilla olemme olleet mukana kehittämässä kymmeniä erilaisia mobiilipalveluita niin pienille startupeille kuin isoille kansainvälisille pörssiyhtiöille. Tässä kolme suurinta virhettä joita kehitysprojekteissa tehdään, sekä keinot välttää sudenkuopat.

1. Mobiilin mahdollisuudet unohtuvat

Ensimmäinen virhe on aloittaa suunnittelu ottamatta huomioon mobiilisovelluksen ominaispiirteitä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monesti mobiilisovellus on valittu ratkaisuksi liiketoiminnan ongelmiin hatarin perustein, ja lopputuloksena on vain uudelleenpaketoitu verkkosivu. Vuoden päästä sitten ihmetellään, miksei liiketoiminta olekaan lähtenyt rakettimaiseen nousuun.

Jo ennen kuin päätös mobiilisovelluksen teettämisestä tehdään, on syytä miettiä onko sovellus ylipäänsä ratkaisu ongelmaan. Onko sovellus niin hyvä käyttää, että se tuo lisäarvoa liiketoiminnalle? Tarjoavatko mobiilialustan ominaisuudet jotakin sellaista mitä muut ratkaisut eivät? Käyttäjän aktiivisuutta seuraavaa palvelua varten natiivi mobiilisovellus on selkeä valinta, mutta tarvitseeko esimerkiksi verkkokauppa erillistä sovellusta?

Mobiilisovelluksen käyttökokemuksen tulisi perustua ihmisten tapaan käyttää laitteitaan ja sovelluksiaan. Esimerkiksi käyttäjää aktivoivia, ruudulle ilmestyviä push-viestejä ei useinkaan hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla: joko niitä ei käytetä ollenkaan tai niiden kautta vain tuputetaan käyttäjää häiritseviä mainoksia. Kun toiminnallisuus on suunniteltu osaksi palvelua alusta alkaen, ovat viestit elimellinen osa käyttäjäkokemusta. Esimerkiksi Foursquaren sijainninjakopalvelu Swarmissa push-viesti ilmoittaa kaverin olevan lähellä ja kehottaa lähettämään tälle viestin suoraan notifikaatiosta.

2. Tärkein toimii vain riittävän hyvin

Toinen yleinen virhe mobiilipalveluiden suunnittelussa on tärkeimpien toimintojen toteuttaminen huonosti. Tai ei välttämättä huonosti, mutta vain riittävän hyvin. Ehkä rima on asetettu liian matalalle, esimerkiksi ohjaamalla ostot selainpohjaiseen verkkokauppaan sen sijaan että osto tapahtuisi sovelluksen sisällä. Ostaminen on toki edelleen mahdollista, mutta se ei ole helppoa eikä miellyttävää.

Hyvä esimerkki käyttökokemuksen merkityksestä on sarjojen katseleminen Netflixin ja HBO Nordicin sovelluksissa. Netflix ehdottaa jatkamaan kesken olevan sarjan katsomista, eikä käyttäjän tarvitse muistaa itse millä kaudella tai missä jaksossa on menossa. HBO Nordicin sovelluksessa seuraava jakso taas ei ole ensimmäisenä tarjolla, vaan sovellus saattaa ehdottaa sarjan ensimmäistä jaksoa sen sijaan. Ja tästäkään vaihtoehdosta ei pääse suoraan jaksolistaan valitsemaan itse oikeaa kautta ja jaksoa! Kumpikin palvelu tarjoaa teknisesti samat ominaisuudet, mutta Netflixissä käyttäjän tarpeita ja käyttäjäkokemusta on mietitty tarkemmin.

On hyvä muistaa, että mobiilisovellus ei ole koskaan valmis. Tärkeimmät toiminnallisuudet ehkä toimivat, mutta toimivatko ne tarpeeksi hyvin? Kriittisten toimintojen käyttöä ja sujuvuutta pitää mitata ja parantaa jatkuvasti. Analytiikan seuraaminen voi paljastaa tärkeitä kehityskohteita: oston tekeminen voi esimerkiksi vaatia käyttäjältä liikaa kirjoittamista, minkä takia hän kyllästyy ja jättää ostotapahtuman kesken.

On tärkeää varata tarpeeksi aikaa paitsi sovelluksen luomiseen myös toimintojen parantamiseen. Julkaisuvaiheessa kaiken ei tarvitse olla täysin valmista, kunhan tärkeimmät asiat toimivat todella hyvin.

3. Uudet asiakkaat suljetaan palvelun ulkopuolelle

Kolmas yleinen virhe mobiilisovelluksen kehittämisessä on sulkea potentiaaliset uudet asiakkaat kokonaan palvelun ulkopuolelle.

Liian monessa sovelluksessa ensimmäinen näkymä on kirjautuminen. Kirjautumattomalle käyttäjälle ei useinkaan kerrota yhtään mitään palvelun sisällöstä. Esimerkiksi monet sähköpotkulautojen vuokraussovellukset vaativat heti aluksi tunnuksen luomista. Edes hinnastoa tai potkulautojen saatavuutta ei näe ennen kuin hyväksyy käyttöehdot ja syöttää maksukortin tiedot.

Vaikka uusien asiakkaiden hankkiminen tapahtuisi pääosin muissa kanavissa, ei mobiilisovelluksen tarvitse sulkea ketään pois. Käyttäjän voi päästää kirjautumatta selaamaan esimerkiksi tuotekatalogia, jolloin hän voi sisällön perusteella tehdä päätöksen ryhtyä asiakkaaksi ja rekisteröityä palveluun sovelluksen kautta.

Tarjoa siis käyttäjälle pääsy tarkastelemaan palvelun sisältöä edes pintapuolisesti. Päästä potentiaaliset asiakkaat harjoittelemaan sovelluksen käyttöä kaikessa rauhassa ja vaadi tarpeellisia tietoja vasta kun on pakko, esimerkiksi ostosta tehdessä.

Osaava kumppani auttaa välttämään virheitä

Miten sitten välttää mobiilisovelluksen kehittämisen sudenkuopat? Perinpohjaisen suunnittelun ja käyttäjäkokemuksen huomioimisen lisäksi kannattaa ottaa mukaan kokenut kumppani, jolla on monipuolista osaamista palveluiden toteuttamisesta ja jatkokehityksestä.

Me Bitodilla haluamme olla yrityksen kokonaisvaltainen kumppani digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Emme vain toteuta, vaan varmistamme että mobiilipalvelu tukee liiketoimintaa ja on käyttäjälleen miellyttävä. Töihimme voit tutustua täällä

Julkaistu 27.11.2019 – Arttu Ekholm

Lue myös